02. Wat doe je daar nou eigenlijk?

7 oktober 2019 - Lincoln, Nieuw-Zeeland

7 september 2019

Iets nieuws leren

Heb je weleens dat je gewoon je leven aan het leiden bent en dat je ineens beseft hoe apart het eigenlijk is wat je aan het doen bent? Dit moment had ik dus drie weken geleden, het begon allemaal met de gedachte; een nieuw continent, nieuwe ik, ik ga iets nieuw leren! De keuze was al snel gevallen op ukelele leren spelen. Nou hoor ik jullie denken, Loes je hebt geen talent. Deze opmerking heb ik namelijk heel vaak gehad sinds ik begonnen ben. Dus mijn vraag aan jullie is; hoe weet je dat nou als ik nog nooit een muziekinstrument bespeelt heb? Ik snap dat bij sommige mensen de blokfluit een diepe indruk achtergelaten heeft maar dat de rest van de familie niet zo bijzonder muzikaal is betekent niet dat ik nooit een muziek zal kunnen maken! En daarom ga ik deze uitdaging aan.

Dan begint het natuurlijk allemaal bij stap 1; één van de goedkoopste ukeleles online kopen. Vervolgens kreeg ik wel de vraag; waarom heeft aliexpress geld van mijn creditcard afgeschreven? Nou, ik ben mijn talenten aan het ontdekken pap. Vervolgens ging ik vol enthousiasme mijn huisgenoot Ling vertellen over mijn plannen. Nadat ik mijn verhaal had gedaan vertelde ze over de gratis ukelele les voor internationale studenten die je hier op vijf minuutjes lopen van ons huis kan krijgen. (Let op internationale studenten!) Dus ik stond de eerstvolgende vrijdag helemaal enthousiast voor de bibliotheek te wachten op drie vriendinnen van Ling die mij op zouden komen halen. En ja hoor precies op de afgesproken tijd komt er een klein autootje aan scheuren met drie chinese meisjes erin. Toen dacht ik is dit verstandig en veilig om mee te gaan en in deze auto te stappen, maar ik heb het toch maar gedaan.

Na een hele korte autorit waarin het eigenlijk alleen maar ging over dat je Loes niet als Lois uitspreekt kwamen we het zaaltje binnen, en je raadt het al, alleen maar chinezen! Wat mij nog het meest verbaasde was het feit dat ze daar niet waren voor de ukelele les, het bleek namelijk na wat rondgevraagd te hebben een chinese bijbel club te zijn... Ze altijd beginnen met een introductie, vervolgens een buffet met traditioneel chinees eten, waarna ze een uur een praatje krijgen over de bijbel en ze sluiten af met een uur aan discussie over een bijbel verhaal. En dit allemaal in het chinees met chinese bijbels. Het is daarom niet verwonderlijk dat ik mij een beetje verloren voelde! Maar goed er is dus een een man, Gordon, die een uur voordat de introductie begint elke keer tien ukeleles meeneemt en ukeleles begint te geven. En ik moet zeggen het is echt fantastisch!! Alleen elke keer als we een chinees liedje aan het zingen zijn dan heb ik geen waar we in het bladmuziek zijn, en dan dwalen mijn gedachten soms af en vraag ik mij af hoe ik aan de andere kant van de wereld bij een chinese bijbel club ben beland. Ik wil niet zeggen dat ik spijt heb van mijn levenskeuzes tot nu toe maar een beetje vreemd is het wel, maar goed sinds de eerste keer ga ik elke week trouw naar de les toe en blijf ik uiteraard voor het eten! Al kijken ze verbaasd op als ik beleefd pobeer te zeggen dat ik echt geen kippenpootje hoef. En ik kan al vijf akkoorden, ja ja

Maar wat doe je nou echt?

Wat ik doe op mijn stage is een hele goede vraag en nu de eerste maand erop zit denk ik dat ik deze eindelijk kan beantwoorden. Laten we beginnen met dit voorbeeld, als je een paard en een ezel kruist dan krijg je een muildier. Een muildier heeft van elk chromosoom één kopie van een paard en één kopie van een ezel en heeft dus in totaal van elk chromosoom twee kopieën, op één chromosoom na dan en dit is ook de reden dat het muildier zich niet voort kan planten. Een dier waarvan de ouders elk behoren tot een anders soort wat ook wel een hybride genoemd.

Met de kiwifruit werk ik met twee verschillende hybride populaties. De eerste groep bestaat uit 100 planten (allemaal broertjes en zusjes) met als vader een rode kiwi en als moeder een groene kiwi. De tweede populatie bestaat ook uit ongeveer honderd planten en ze hebben als vader een kiwi berry en als moeder weer een groene kiwi. Een kiwi berry is ongeveer zo groot als een druif en het heeft een schil die je kan eten! Deze tien maanden ga ik het DNA en het uiterlijk van de planten vergelijken om de dynamiek te achterhalen. Al moet ik bekennen dat ik vooralsnog geen idee heb hoe! De kiwi is ook lastiger dan een ezel of paard aangezien mijn kiwi's niet twee maar vier kopieën van elk chromosoom heeft.

Mijn in totaal tweehonderd planten groeien in Te Puke en over een paar weken ga ik ze bezoeken! Het is ongeveer anderhalf uur vliegen vanaf Christchurch. Vorige week ben ik ook met PFR naar Auckland gevlogen en het is echt mooie stad, veel moderner en mooier dan Christchurch en Lincoln maar dat moet je ze maar niet vertellen hier!

Plant-Food-Research-Locations@

Tot over twee weken bij de volgende blog post!

Liefs,
Loes

Ps. Nu de eerste vijf weken in NZ erop zitten begin ik thuis toch wel te missen dus ik heb maar een grote bak cookie dough ijs voor mijzelf gekocht

1. Joop:
    7 oktober 2019
    Kunnen we alvast de Tuitert reserveren voor een Ukelele concert volgend jaar? Ik ben namenlijk erg beniewd naar de verborgen muzikale talenten in de familie :-) :-)
    Laat staan liedjes in het Chinees.......Bijzonder hoor......
  2. Oma van der wal:
    7 oktober 2019
    Wat een gezellig verhaal alweer
    Wij leren nu wel veel van je
    Goed oefenen met de chinezen
    Een muzikante in de fam.is nooit weg
    Ik kijk nu al weer uit naar het volgende verhaal liefs oma
  3. Mirko:
    7 oktober 2019
    He Loes deze is weer leuk, nu je al 5 akkoorden kent kun je er wel bij gaan zingen dat heeft ook nog niemand in de familie gedaan..
    aan het materiaal kan het niet liggen , op 6 okt is er weer een aliexpress aankoop gedaan ben benieuwd voor welk talent dat is. Groetjes je sponsor
  4. Nel Fontijne:
    7 oktober 2019
    Wat een mooi verhaal . Zodra je terug bent wil ik wel een mooi concert van je horen op de Ukelele. Groetjes van Nel Fontijne.
  5. M.T.DE HAAS:
    8 oktober 2019
    Hallo Loes, ik heb weer vol bewondering je verslag gelezen. Het is heel leerzaam voor mij, al hoewel ik natuurlijk niet alles snap.Maar je vordert al met je muziekles, dus daar zijn we straks heel benieuwd naar.Oefen maar heel goed .Dikke kus en veel liefs van oma de haas.
  6. Kees en Adri Pina:
    9 oktober 2019
    Hallo Loes, Wat leuk dat je leert spelen op de ukelele. Wanneer je terug bent kun je wel voor ons optreden. Weer een leuk verhaal. Gr. Kees en Adri
  7. Leo Gast:
    12 oktober 2019
    Ha Loes, we hebben weer met veel plezier je verhaal gelezen. Leer je behalve de ukelele te bespelen nu ook spelenderwijs Chinees?
    Liefs, Opa Gast & Joke
  8. Allard & Anita:
    21 oktober 2019
    Hi Loes, ten eerste sorry voor mijn late reactie. Ik zat in Spanje en daarna een zeer drukke week. Ik weet als geen ander dat zoals ik je al gezegd heb na een maand komt het erop aan. En daar help een lekker ijsje heel goed bij :)
    Ten 2e ik roep altijd al: kan ik niet bestaat niet, want als je wilt kan je alles. Vraag maar aan Hanna en Alex, die hebben het al vaak genoeg gehoord. Dus lekker door gaan met oefenen van Ukelele en het evt chinees. Dat onderzoek komt wel goed, alle vertrouwen in je. Nog veel hiking gedaan?? Heel veel plezier en het belangrijkste is GENIETEN.
    Groetjes Anita en Allard, Hanna & Alex
    Dit om alvast de chinese tekens te oefen, 玩得愉快